توضيح در خصوص کارت بازرگاني

اخذ کارت بازرگانی

 مقدمات  صادر شدن و اخذ كارت بازرگاني در اداره ثبت شركتها و ماليكت صنعتي و اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران انجام ميپذيرد.در ابتدا مراحل و مداركي که به آنها نياز است دراداره ثبسبکت شركتها قيد  و در مرحله دوم مراحل و مدارك مورد نياز دراتاق بازرگاني تشريح ميشود.

مدارک لازم جهت صدور کارت بازگاني

 سه نسخه اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگاني، جهت اخذ کارت بازرگاني.

پلمپ دفاتر تجارتي اعم از دفاتر روزنامه و کل  در سال جاري و ارائه گواهي پلمپ دفاتر تجارتي، جهت اخذ کارت بازرگاني.

يك برگ فتوكپي شناسنامه در حالتي که شخص متقاضي شخصيتي حقيقي باشد جهت اخذ کارت بازرگاني.

 کپي آگهي تاسيس شركت و آخرين تغييرات آن اگر كه متقاضي شخص حقوقي باشد، براي دريافت کارت بازرگاني.

رسيد پرداختي هزينه ي ثبت نام در دفاتر بازرگاني، براي دريافت کارت بازرگاني

عنايت بفرماييد که اگر امور به واسطه ي  وكيل رسمي شركت يا شخص انجام مي شود اصل يا فتوكپي برابر اصل سند رسمي وكالت، جهت اخذ کارت بازرگاني ارائه گردد.

شرايط اخذ کارت بازرگاني

کارت بازرگاني در حقيقت مجوز انجام امور صادرات و يا واردات است که از طرف اتاق بازرگاني و صنايع و معادن براي متقاضيان حقيقي و حقوقي صادر مي شود.

الف ) شرايط لازم جهت اخذ کارت بازرگاني حقيقي :

  داشتن حداقل 18 سال تمام.

داشتن يک دفتر کار که بصورت ملکي متعلق به متقاضي باشد يا داراي اجاره نامه محضري و يا اجاره نامه بنگاهي با کد رهگيري  باشد.

داشتن کارت پايان خدمت.

داشتن حداقل مدرک تحصيلي ديپلم.

داشتن حساب جاري بانکي.

ب‌) شرايط لازم جهت اخذ کارت بازرگاني حقوقي :

داشتن کليه شروط بالا براي مدير عامل.

داشتن شرکت ثبت شده که در موضوع آن به صادرات و واردات اشاره شده د.

داشتن اجاره نامه به نام شرکت بطوري که حتماً‌ در متن اجاره نامه قيد شده باشد. محل اجاره جهت دفتر کار شرکت مي باشد.

داشتن حساب جاري بانکي.

  داشتن پرونده مالياتي و کد اقتصادي بنام شرکت.

مدارک لازم جهت اشخاص حقيقي و حقوقي

مدارک لازم جهت اخذ کارت بازرگاني حقيقي :

. کپي شناسنامه – کارت ملي- کارت پايان خدمت متقاضي.

قطعه عکس 3*4.

اجاره نامه يا سند ملکي.

. گواهي عدم سوء پيشينه.

مدارک لازم جهت اخذ کارت بازرگاني حقوقي :

. يک نسخه کپي از کليه مدارک شرکت شامل : اساسنامه- اظهارنامه- آگهي روزنامه- آگهي تغييرات.

. يک نسخه کپي شناسنامه- کارت ملي- کپي کارت پايان خدمت مدير عامل.

. کپي اجاره نامه بنام شرکت.

عکس مدير عامل.

گواهي عدم سو پيشينه مدير عامل.

مدت زمان اخذ کارت بازرگاني :

مدت زمان دريافت کارت بازرگاني حقيقي يا حقوقي کلاً‌ 1 ماه مي باشد

مزاياي اخذ کارت بارزگاني

کارت بازرگاني مجوزي است که علاوه برامکان انجام فعاليتهاي بازرگاني مزاياي زير را نيز براي دارنده آن در بر دارد:

امکان ثبت علائم تجاري و برندهاي غير فارسي

امکان حضور در نمايشگاه هاي بين المللي

ثبت سفارش کالا

صادرات و واردات کليه کالاهاي مجاز بازرگاني به کشور

انجام امور حق العمل کاري در گمرک

ترخيص کالا از گمرکات کشور

واردات کالاهاي مجاز از مناطق آزاد تعريف شده

حق العملکاري

اعتبار مجوز حق العمل کاري 1 سال مي باشد و درصورت تمايل براي تمديد کارت ، با ارائه درخواست و بررسي از سوي گمرک جهت نبود تخلف در پرونده کاري پروانه براي يکسال ديگر تمديد مي گردد.

پروانه حق العمل کاري از هر گمرکي که درخواست داده شده باشد صادر مي گردد و درصورتي که شخص بخواهد در گمرکهاي متععد فعاليت کند بايد در خواست خود را به اداره کل گمرک کشور تسليم کند. البته صدور کارت حق العملکاري در هر گمرک داراي ظرفيت خاصي مي باشد که از سوي اداره کل بررسي مي گردد.

حق العمل كاران  به 2 گروه  تقسيم مي شوند و  از آنان وجه الضمان نقدي يا تضمين بانكي با توجه به نکات زير اخذ مي گردد:

حق العمل کاراني که  درآمد غيرخالص حق العمل كاري آنها در يک سال  تا چهارصد هزار ريال باشد  به ميزان يكصد هزار ريال.

حق العمل کاراني که  درآمد غيرخالص حق العمل كاري  آنها در يک سال بيش از چهارصد هزار ريال باشد به ميزان  دويست هزار ريال. مبالغ  وجه الضماني که دريافت مي گردد   تا زماني  كه حق العمل كار در گمرك به فعاليت خود ادامه مي دهد به حساب بانکي مشخصي  واريز و سود  حاصل از آن به صاحب وجه تعلق مي گيرد . لازم به ذکر است که درصورت افزايش درآمد حق العمل کار در يک سال نسبت به سال قبل ، در هنگام تمديد کارت بايد ميزان تضمين خود را با توجه به کارکرد سال افزايش دهد..

فرآيند دريافت کارت بازرگاني (اخذ کارت بازرگاني)

ابتدا وارد سايت اتاق بازرگاني ميشويم . سپس از قسمت عضويت و کارت بازرگاني قسمت ثبت نام جهت صدور کارت عضويت و بازرگاني را انتخاب ميکنيم و نسبت به ثبت درخواست صدور، تمديد يا تغيير کارت عضويت يا بازرگاني اقدام ميکنيم .

مراحل ثبت درخواست (اخذ کارت بازرگاني) به صورت زير است:

ثبت اطلاعات فردي

چاپ فرم هاي الکترونيکي مربوطه ، مراجعه به سازمان و اخذ گواهي هاي مورد نياز

تکميل اطلاعات پرونده  و پس از اسکن تصوير مدارک، بارگذاري فايل هاي مربوطه

با ثبت درخواست و تاييد نهايي، پرونده به صورت الکترونيکي براي اتاق مربوطه ارسال مي گردد.

بررسي پرونده به صورت غير حضوري انجام خواهد شد.

درصورت ناقص بودن پرونده، از طريق پيامک و پست الکترونيکي به اشخاص اطلاع داده مي شود تا با مراجعه مجدد، اطلاعات و مدارک را تکميل کنند.

درصورت کامل بودن پرونده، از طريق پيامک و پست الکترونيکي به اشخاص اطلاع داده مي شود تا با در دست داشتن اصل مدارک، جهت تکميل ثبت نام به اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي يا اتاق تعاون مربوطه مراجعه نمايند

 تا زماني که کارت تحويل داده نشده اشخاص ميتوانند با مراجعه مجدد از آخرين وضعيت درخواست خود در اتاق بازرگاني/ اتاق تعاون/ سازمان صنعت معدن و تجارت مربوطه مطلع شوند.