انتخاب نام شرکت

راهنمای انتخاب نام شرکت به صورت کامل

اهمیت اسم شرکت در چیست؟

انتخاب اسم شرکت جزء اولین مقدمات ثبت شرکت و در عین حال یکی از مهمترین مراحل تأسیس شرکتاست.

بسیاری از افرادی که مایل به ثبت شرکت هستند، برای رسیدن به اسم شرکت مطلوب خود انرژی و زمان زیادی را صرف می‌کنند. اما گروهی دیگر به هر دلیل اسم شرکت را بدون در نظر گرفتن همه جوانب و با عجله انتخاب می‌کنند و به همین دلیل هم معمولاً بعد از مدتی تصمیم به تغییر اسم شرکت می‌گیرند.

انتخاب اسم شرکت جزء اولین مقدمات ثبت شرکت و در عین حال یکی از مهمترین مراحل تأسیس شرکت است.

بسیاری از افرادی که مایل به ثبت شرکت هستند، برای رسیدن به اسم شرکت مطلوب خود انرژی و زمان زیادی را صرف می‌کنند. اما گروهی دیگر به هر دلیل اسم شرکت را بدون در نظر گرفتن همه جوانب و با عجله انتخاب می‌کنند و به همین دلیل هم معمولاً بعد از مدتی تصمیم به تغییر اسم شرکت می‌گیرند.

اسم شرکت اولین نشانه هر شرکت است. شاید بی راه نباشد که بگوییم اسم شرکت همانقدر مهم است که پرچم یا سرود ملی یک کشور اهمیت دارد. از طرف دیگر قوانین انتخاب اسم شرکت کمی سختگیرانه تعیین شده است؛ که البته این سختگیری در تعیین اسم شرکت به دلیل مسائل حقوقی و مالی تا حدودی هم لازم است. همین امر فرایندانتخاب اسم شرکت را برای برخی پیچیده و سخت می‌کند.

مهم این است که با شناختن صحیح قواعد انتخاب اسم شرکت بتوانیم نام شرکت را به گونه ای انتخاب کنیم که برازنده شرکت باشد.

هدف گروه تدبیر مشاوره اسم شرکت، طراحی اسمی مناسب برای متقاضیان ثبت شرکت است.

نکات مهم در انتخاب اسم شرکت چیست؟

اسم شرکت نباید قبلاَ توسط شخص دیگری به ثبت رسیده باشد. یعنی اگر قبلاً شرکتی به نام "ابتکار" ثبت شده باشد دیگر کسی نمی‌تواند شرکتی را با همین نام ثبت کند. و باید اسم شرکت خود را به شکلی پشنهاد دهد تمایز آشکار و مشخصی با اسم شرکت قبلی داشته باشد مثلاً اگر شرکتی با نام "ابتکار پویا" ثبت شده باشد نه تنها نمی‌توان شرکت جدیدی با همین نام ثبت کرد، بلکه ثبت شرکتی با نام "پویا ابتکار" هم مجاز نیست. همچنین تمایز اسم شرکتها باید در کلمات خاص باشند و افزودن کلماتی مثل نوین ، گستر ، تک و امثال اینها به اسم شرکت نمی‌تواند وجه تمایز اسم یک شرکت از سایر شرکتها باشد. مثلاً اگر شرکتی با نام "ابتکار پویا" ثبت شده باشد، ثبت شرکتی با نام "نوین ابتکار پویا" یا "ابتکارگستر پویا" مجاز نخواهد بود. برای به حداقل رساندن اینگونه مشابهت ها اسم شرکت باید حداقل شامل سه کلمه خاص ( غیر عام ) باشد که ترکیب مشابه آن در اسم سایر شرکتهای ثبت شده وجود نداشته باشد.

از چه کلماتی می‌توان برای انتخاب اسم شرکت استفاده کرد؟

کلماتی که در اسم شرکتها استفاده می‌شوند باید فارسی باشد. یعنی کلمات اسم شرکت باید در یکی از فرهنگ‌های دهخدا یا معین (به عنوان کلمه‌ ایرانی) ذکر شده باشند. نکته دیگری که در انتخاب اسم شرکتباید به آن توجه کرد این است که هرچند استفاده از اسامی شهرها ، رنگ‌ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی‌شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد. مثلاً "پویا ابتکار تهران" نمی‌تواند به عنوان اسم شرکت انتخاب شود چون اسم شرکت باید غیر از کلمه تهران شامل سه کلمه دیگر باشد. مثلاً "پویا ابتکار برتر تهران".

توضیحاتی در خصوص نام شرکتها

زمانی که می خواهید شرکت خود را ثبت کنید نیاز دارید که نامی مناسب برای آن انتخاب کنید. برای اینکه بتوانید در نهایت بعد از مشاوره ها با مراکز ثبت شرکت، یک نام خوب برای شرکت خود انتخاب کنید باید بتوانید به این ۱۰ سوال اساسی پاسخ مناسبی بدهید. ما این ده سوال و پاسخ های آن را برای کمک به شما در زیر آورده ایم.

از نام تجاری برای موفقیت شرکت خود چه انتظاری دارم؟

انتخاب نام مناسب، برای شرکت می تواند تمایز شدیدی بین شما و رقبا ایجاد کند و این می تواند شما را به بهترین مکان های رقابتی برساند چنانچه انتخاب نام نادرست نیز می تواند به همان اندازه قدرت شکننده داشته باشد. البته پیش از همه این ها باید برند تجاری تان را و جایگاه آن را مشخص کنید و اشراف کاملی بر رقبا و استراتژی آن ها داشته باشید.

آیا نام تجاری محدود کننده فعالیت است؟

همیشه باید نام هایی که محصولات شما، خدمات و به طور کلی موفقیت و توسعه کارتان را محدود می کند دوری کنید. بدین صورت باید آینده ی کاری شرکت و فعالیت های آن را در نظر بگیرید تا در اثنای کار نیازی به تغییر برند و نام شرکت خود نداشته باشید.

آیا نام تجاری نوع فعالیت شرکت را نشان می‌دهد؟

انتخاب برندی که به حیطه کاری ربط داشته باشد بسیار اهمیت دارد، و می تواند موفقیت را دوچندان کند چرا که ذهن مخاطبین را برنامه ریزی می کند اما نباید فراموش کرد که انتخاب نام شرکت متناسب با پیشه، بتواند سادگی و سهولت تلفظ و ماندگاری نام را از بین ببرد. در واقع اول باید به ماندگاری نام توجه کرد و بعد به تناسب.

آیا این نام درذهن ماندگاری دارد؟

اصولا نام هایی که ساده تر و کوتاه تر هستند بیشتر به ذهن می مانند. در قانون نام گذاری شرکت ها این گونه بیان شده که اگر نام مورد نظر دو سیلابی باشد ماندگاری اش در ذهن بیشتر است. همچنین آوای کلمات نیز می تواند به میزان زیادی در ماندگاری آن ها موثر باشد. اگر در حروف از حرف های کم کاربرد تر مثل ژ و گ و.. استفاده شود می تواند اثرات مثبتی بر جای بگذارد

آیا ادای کلمات این نام آسان است؟

برخی از افراد با این تصور که انتخاب نام، سخت تر و مشکل تر می تواند تمایزی بین رقبا ایجاد کند اما مشاوران انتخاب نام تجاری با این استراتژی کاملا مخالف اند. گاهی اوقات نامی را انتخاب می کنیم که شبیه به نوشتار اشتباه املایی یک واژه دیگر است که این گونه اسم ها باید کاملا حذف شوند.

عکس‌العمل مشتریان بالقوه زمانی که اولین بار با این نام آشنا می‌شوند، چگونه خواهد بود؟

مشاوران معتقند که اگر یک نام تجاری برای بار اول در جراید منتشر شود و کاربران بتوانند براحتی آن را بخوانند و تلفظ کنند می تواند نام موفقی باشد. البته انتخاب یک نام غیر معمولی با تلفظی جالب و روان می تواند شما را برجسته تر از رقبا جلوه دهد و مشتریان با آن به راحتی ارتباط برقرار می کنند

آیا این نام خوب به نظر می‌آید و به راحتی تلفظ می‌شود؟

باید به آوای شنیداری و تلفظ نام بسیار دقت کرد. آوای یک کلمه یا نام می تواند بیانگر چیزهایی مثل بیانگر احساس، انرژی و هیجان باشد و شنونده بر اساس میزان شدت آن ها می تواند با آن رابطه برقرار کند. هر چه نام تجاری سنگین وزن تر باشد و تلفظ آن سخت تر باشد برای همه گیر کردن آن رقابت و تبلیغات بیشتری نیاز است.

آیا این نام فقط برای شما معنی و مفهوم دارد؟

یک نام تجاری باید در پس ظاهر خود، یک معنای عمیق و خوب و مرتبط با پیشه و فعالیت شرکت شما داشته باشد. برای بسیاری از افراد به ذهن سپاری نام ها بر اساس معانی صورت می گیرد و به همین دلیل است که در برخی پیام های بازرگانی از معنی نام های محصولات استفاده می کنند. هر گز از نام های سواحیلی یا نام هایی که به طور معکوس معنای خوبی دارند استفاده نکنید

آیا این نام از نظر ظاهری جالب به نظر می‌آید؟

نامی که برای شرکت قصد انتخاب آن را دارید باید بتواند در آرم شرکت گنجانده شود به طوری که فرد با دیدن تبلیغات آن یا با دیدن آرم شرکت بتواند سریع محصول را تشخیص دهد و بگوید که این تبلیغ چه محصولی است.

آیا در مورد سابقه این نام تحقیقات کافی به عمل آمده است؟

وقتی که یک نام مورد تایید مشاور انتخاب کردید، باید مدت زمان زیادی را به تحقیق بپردازید که آیا این نام توسط ارگان یا شرکت دیگری مورد استفاده قرار گرفته یا نه. اگر شرکتی نام مشابه به نام شما را داشته باشد می تواند به هر  نحوی که شده در موفقیت شما تاثیر منفی داشته باشد. پس تحقیقات کامل را بعد از انتخاب نام فراموش نکنید

انتخاب نام شرکت خوش آهنگ

هنگامی که صحبت از موفقیت یک کسب و کار کوچک در میان است در واقع نام یک شرکت اهمیت بسیاری پیدا می کند . یک نام صحیح می تواند شرکت شما را به اوج ببرد و از طرفی یک نام اشتباه نیز می تواند شرکت را به قعر بکشاند . اسم شرکت باید انتقال دهنده تجربه ، ارزش ، وجه تمایز محصولات و خدمات باشد .

برخی از کارشناسان بر این اعتقادند که اسامی انتزاعی بهترین اسامی هستند، برخی دیگر اعتقاد دارند که اسامی خبری که به مشتریان می گویند که کسب و کار شما دقیقاً چیست بهترین اسامی هستند حال آنکه برخی دیگر به این باورند که اسامی ابداعی بیشتر در اذهان می مانند در حالی که برخی معتقدند که این اسامی سریعتر به فراموشی سپرده می شوند.

اما واقعیت این است که تمامی اسامی می توانند کار آمد باشند چنانچه که با یک استراترژی بازاریابی مناسب پشتیبانی شوند.

انتخاب یک نام تجاری خوب یک فرایند پیچیده است . انتخاب نام شرکت جزء اولین مقرارت ثبت شرکت و در عین حال یکی از مهمترین مراحل تاسیس شرکت است. بسیاری از افراد قبل از ثبت شرکت خود برای رسیدن به اسم شرکت مطلوب، انرژی و زمان زیادی صرف می کنند اما گروهی دیگر به هر دلیل اسم شرکت را بدون در نظر گرفتن همه جوانب و با عجله انتخاب می کنند و به همین دلیل هم معمولا بعد از مدتی تصمیم به تغییر نام شرکت می گیرند.