ثبت نشان تجاری در کرج

تعريف ديگري از نشان تجاری

تعريف ارائه شده از سوي انجمن بازاريابي امريکا  براي برند به اين شکل است که:

برند به انگليسي (Brand) با عنوان قانوني نشان تجاري، يک طرح، نماد، عبارت، نام ، تصوير ، اصطلاح و .... است که ارائه دهنده خدمات يا فروش محصول خاصي است که به وسيله آن، از ساير محصولات و خدمات مشابه قابل تشخيص مي گردد.

نشان تجاري و يا برند همان چيزي است که مخاطب هنگام برخورد با آن  صفات و ويژگي‌هاي  محصول مرتبط با آن را با ديدن، شنيدن، حس کردن و غيره، به صورت ذهني  (Conceptual)، ديداري (Visual) يا شنيداري (Verbal) در ذهن خود تجسم مي‌کند.

در حقيقت  برند همه احساسات، مفاهيم و ويژگي‌هايي که با يک نام عجين شده است را دربر مي گيرد.

واژه برند در جامعه ما و زبان فارسي به محصول يا خدمتي گفته مي‌شود که در سطح جامعه ارزشمند بوده و از اعتبار وشهرت  بسياري برخوردار باشد. في الواقع برندهاي محبوب آنهايي هستند که داراي حسن شهرت  و قدرت اجتماعي بالايي بوده و افراد نسبت به آنها حس مالکيت دارند.

بي ترديد بارها شنيده‌ايد که  مي گويند " اين مارک  يا برند مورد علاقه من است". هنگامي که يک محصول برند يا مارک مي شود که  داراي هويت اجتماعي گردد به شکلي که  بتواند هيجان و عواطف مشتريان را برانگيخته و اعتماد  آنها را جلب کند.

پس يکي از مهمترين استراتژي ها براي  هر شرکت، يافتن  راهي براي جلب توجه و کسب وفاداري دائم مصرف کنندگان  است. جذابيت، الهام بخش بودن، منحصربه فرد بودن  بودن، تناسب، و.....از ويژگي هايي است که به يک برند قدرت مي بخشد.

مزاياي ثبت نشان تجاري                                                              

ضمانت  مي‌نمايد که متقاضيان قادرند محصولات را از يکديگر تفکيک نمايند.

شرکت‌ها را توانمند  مي‌کند که  کالاها يا خدمات خود  را از يکديگر تمايز بدهند.

وسايل  بازاريابي وهمچنين بنيان  خلق  شهرت براي  شرکت‌ها مي باشند.

کسب اجازه استعمال از  آنها به اشخاص مورد معامله داده مي‌شود و مخزن بي واسطه ي درآمد از مکان حق امتيازها محسوب مي شود.

قسمت  اضطراري موافقت نامه هاي اعطاي نمايندگي هستند.

امکان دارد سرمايه با ارزش  کسب و کار باشند.

در محفوظ نگهداشتن و  ارتقا سطح کيفي کالاهاي  سرمايه‌گذاري شده، شرکت‌ها را ترغيب مي نمايند.

به جهت اخذ وام امکان مفيد واقع شدن آن بالاست.

دلايل حمايت از نشان تجاري و حقوق ناشي از آن

وجود اين مهم  که اکثريت قريب به  اتفاق صاحبان کسب و کار به ايجاد نوعي تمايز محصول يا خدماتشان از محصولات و خدمات ديگر رقيبان قائل مي باشند . اما متاسفانه همگي  از اهميت لزوم پشتيباني ازيک نشان تجاري يا نشان تجاري به جهت روش ثبت با خبر و آگاه  نمي باشند. بعد از ثبت نشان تجاري برمبناي  قانون ثبت علائم تجاري اشخاص حقيقي يا حقوقي محق شناخته مي شوند ، به تبع آن کليه فعالان کسب و کار قادر هستند که از عرضه کالاهاي شبيه به هم  يا هم طبقه ازجانب شخصيت هاي طرف قرار داد  تحت  نشان تجاري که شبيه يا به روش گمراه کننده‌اي معادل  علامت تجاري شخص ديگري باشد،  ممانعت  کنند.

در صورتي که  نشان تجاري  به ثبت نرسد ، ديگر شرکت‌هاي رقابت کننده  از همان نشان که مشابه نشان قبلي باشد به روشي غلط انداز استفاده خواهند نمود. بنابراين سرمايه‌گذاري دريافتن بازار يک کالا امکان دارد سوخت بشود.چنانچه احدي از رقبا از نشان تجاري اي که قبلا مشابه آن وجود داشته استفاده نمايد، اين امکان وجود دارد که متقاضيان تصور نمايند که کالاي مدنظر متعلق به همان شرکت است. بنابراين محصول مشابه  را تهيه مي کنند. چنين اتفاقي هم سود شخص حقيقي يا شخص حقوقي را کاهش مي دهد و هم  متقاضيان را منحرف مي کند وهمچنين به آوازه ي يک محصول صدمه وارد مي کند . مخصوصا در صورتي که کالاي تحت رقابت از سطح کيفي بالايي برخوردار باشد.

 با عنايت به اهميت ثبت علامت تجاري و ارزشي که يک نشان تجاري امکان دارد در مشخص کردن چشم انداز موفقيت يک کالا در بازار کسب کرده باشد، بسيار حائز اهميت است در بازاري که در آن به ثبت رسيده ضمانت بشود.همچنين ،کسب مجوز استفاده کردن  از يک علامت تجاري که به ثبت رسيده  به ديگر شرکت‌هاي  طرف قرار داد به مراتب سهل تر است. بنابراين قابليت دارد بعنوان  منبعي جهت کسب درآمد افزون تري براي شخص حقوقي يا شخص حقيقي محسوب شود ،يا اينکه بنيان بستن توافق نامه اعطاي نمايندگي فروش گردد.گاهي هم، يک  علامت تجاري به ثبت مي رسد که بين متقاضيان از آوازه خوبي بهره مند مي باشد. در اين موارد اين امکان وجود دارد که جهت کسب وام از موسسات مالي واعتباري مستفاد گردد که البته  اين امر به شکل  مضاعفي  از ارزش نشان هاي تجاري جهت موفقيت کسب و کار محسوب مي گردد.

مدت اعتبار قانوني ثبت نشان تجاري

ثبت نشان تجاري تا مدت ده سال داراي ارزش و اعتبار مي باشد.از زمان تحويل وارائه اظهارنامه ثبت علامت تجاري اين بازه ي ده ساله آغاز ميشود. اين بازه  با درخواست دارنده جهت ادوار پي در پي ده ساله با پرداخت مبلغي مشخص، قابليت تمديد را دارا مي باشد. دارندگان نشان تجاري مي بايست 6 ماه پيش از رسيدن موعد 10 ساله،نسبت به تمديد ثبت علامت تجاري خود اقدامات لازم را مبذول دارند.

نشان تجاري قابل ثبت

هر واژه ،واج ،حروف،اعداد،تصوير،طرح،رنگ،برچسب يا تلفيق همگي که جهت شاخص جلوه دادن کالا يا خدمتي معين به کار برده مي شود،يک نشان تجاري را مي آفريند.شعارهاي تبلغاتي نيز يک برند تلقي مي شوند.در ادارات دولتي ثبت علائم تجاري بعنوان ثبت برند ثبت مي گردد.تعدد کشورها اين امکان را فراهم آورده که هرروز بر نوع نشان هاي تجاري که ثبت مي شوند افزوده شود.مثلا رنگ ها ،طرح هاي چند بعدي وصداها هم در برخي کشورها قابل قبول مي باشند حال آنکه برخي کشورها تنها به ثبت نشان هاي قابل رويت بسنده مي نمايند.

 نشان تجاري غير قابل ثبت

کلمات عام-  در صورتي که شرکت تصميم  دارد نشان تجاري  «مبل» را جهت فروش مبل به ثبت برساند ،متن تقاضانامه مبني بر ثبت چنين برندي بدون شک رد خواهد شد چراکه مبل واژه اي عام در اين طبقه شناخته ميباشد.

کلمات توصيفي - واژه هاي توصيفي در حقيقت کلماتي مي باشند که اصولا در تجارت باهدف وصف کالاي مد نظر بکار برده مي شوند. براي نمونه، ثبت واژه شور براي نمک مورد پذيرش نمي باشد چراکه به توصيف نمک مي پردازد.در حقيقت چنانچه به توليدکننده نمک جهت عرضه محصولاتش حق استفاده منحصربه فرد از واژه «شور» تعلق گيرد، عملي خلاف انصاف و عدل صورت پذيرفته است. در اين راستا کلمات کيفي همچون «تند»، «برترين»، «کلاسيک» يا «تازه» قطع به يقين رد ميشوند مگر آنکه قسمتي  از برندي مشخص باشند. در اين گونه موارد،قيد مفاهيمي مبني بر اينکه درجهت آن قسمت از نشان حق استفاده منحصر به فرد خواسته نمي شود، ضرورت دارد.

نشان هاي فريبنده - نشان تجاري اي مي باشد که متقاضي را به نسبت ماهيت، ويژگيهاي کيفي  يا مبداء جغرافيايي کالا گمراه مي‌نمايد.مثلا، عرضه کره هاي گياهي  به بازار با برندي که تصوير يک گاو يا گوسفند دارد حتما رد مي شود چراکه اين نشان باعث فريب مصرف کنندگان مي شود و مصرف کنندگان قطعا"، متصور مي شوند که اين نشان به لبنيات ارتباط پيدا مي کند.

نشان هاي خلاف اصول اخلاقي - به طور کلي کلمات  يا اشکالي که مطابق با ارزشها و خ??ق حسنه و ديني که قاعدتا" مورد پذيرش مي باشد را نقض نمايند .بعنوان نشان تجاري ثبت نمي شوند.

علائم ونشان هاي دولتي- انواع پرچم‌ها، آرم هاي سلطنتي، نشان هاي رسمي دولتي و علائم کشورها و سازمان‌هاي بين المللي که نمونه‌اي از آنها به دفتر بين‌المللي سازمان جهاني مالکيت معنوي (wipo)اعلام شده است معمولآ قابل ثبت نيستند.

براساسماده 32 قانون ثبت نشان تجاري نشان  ها در موارد ذيل  قابل ثبت نمي باشند:‌

الف- قادر نباشد که كالاها يا خدمات يك مؤسسه را ازديگر  كالاها و خدمات موسسات مجزا وتفکيک نمايد.

ب ـ بر خلاف جهت  اوزان شرعي يا نظام عمومي يا خلقيات حسنه باشد.

ج ـ مراكز تجاري را خاصه درباره ي مبدأ جغرافيايي كالاها يا خدمات يا خصوصيات آنها گمراه كند.

د - مشابه يا مقارن علائم نظامي متعلق به کشور،سازمانهاي بين المللي يا سازمانهاي تاسيس شده زير نظر کنوانسيون هاي بين المللي تاسيس شده باشند به جز مواردي که توسط مقامات داراي صلاحيت کشور مجوز آن صادر بشود.

هـ ـ مشابه يا به طرز منحرف کننده اي  شبيه يا ترجمه يك نشان يا اسم  و ثبت برند باشد كه براي همان محصول  يا خدمات شبيه  به آن در مؤسسه ديگري در ايران معروفيت داشته باشد.‌

و ـ از پيش مشابه يا عين آن جهت خدمات بي شباهت ثبت و شهرت يافته  باشد به اين شرط که عرفاً بين استفاده از نشان و دارنده ي نشان شهيرارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع دارنده ي برند پيشين صدمه نرساند.

ز ـ مشابه نشاني باشد كه پيشتر به نام دارنده  ديگري به ثبت رسيده و يا از نظر تاريخي منقضي شده . ثبت آن مقدم يا داراي حق تقدم براي همان محصولات و خدمات و يا براي كالا و خدماتي است كه به ‌لحاظ ارتباط و شباهت موجب فريب و گمراهي شود.