جواز تاسیس صنایع، همه چیز در یک نگاه
اخذ گواهی ارزش افزوده
کد اقتصادی یک کد 12 رقمی است که توسط سازمان امور مالیاتی به اشخاص حقیقی و حقوقی که در زمینه های مختلف اقتصادی فعالیت میکنند، اختصاص داده میشود. این کد برای شناسایی یک واحد اقتصادی و فعالیت های آن کاربرد دارد. در ادامه در زمینه مدارک و شروط اخذ کد اقتصادی موارد کاربردی را به شما بازگو می کنیم تا راهنمای شما برای دریافت کد اقتصادی باشیم.
اشخاص مکلف به اخذ کد اقتصادی
بر اساس قانون مالیات های مستقیم، اشخاص زیر مکلف به اخذ کد اقتصادی هستند و باید در اسرع وقت کد اقتصادی را دریافت کنند.
- اشخاص حقوقی که به امر توزیع هر نوع کالا و کارهای خدماتی، تولیدی، مونتاژ و واردات و صادرات فعالیت دارند.
- اشخاص حقیقی که در امور فوق الذکر اشتغال دارند و دارای مجوز کسب و کار از مراجع مربوطه یا دارای محلی برای فعالیت تجاری هستند.
مدارک لازم برای اخذ کد اقتصادی
مدارک لازم برای اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقوقی و حقیقی متفاوت است. بیایید با هم دو نوع شخصیت را بر اساس مدارک بررسی کنیم.
مدارک لازم برای اخذ کد اقتصادی اشخاص حقوقی عبارتند از:
- تقاضانامه دریافت کد اقتصادی
- اساسنامه شرکت
- روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
- شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل
- گواهی امضاء اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل
- اجاره نامه یا سند مالکیت محل فعالیت شرکت
مدارک لازم برای اخذ کد اقتصادی اشخاص حقیقی عبارتند از:
- تقاضانامه دریافت کد اقتصادی
- شناسنامه و کارت ملی متقاضی
- گواهی امضاء متقاضی
- اجاره نامه یا سند مالکیت محل فعالیت
شرایط اخذ کد اقتصادی
برای اخذ کد اقتصادی، باید شروط خاصی را در نظر گرفت و برای قوانین و شروط مربوط به آن اقدام کنید. اگر می خواهید در زمینه شرایط اطلاع کسب کنید این شروط شامل مواردی است که در ادامه به آن ها می پردازیم.
شخص حقیقی:
- دارای کارت ملی
- دارای حداقل 18 سال سن
شخص حقوقی:
- دارای شماره ثبت شرکت
- دارای اساسنامه شرکت
- دارای آخرین روزنامه رسمی شرکت
مراحل اخذ کد اقتصادی
مراحل اخذ کد اقتصادی به شرح زیر است:
- مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی و ثبت نام در سامانه ثبت نام کد اقتصادی
- تکمیل اطلاعات درخواستی در سامانه
- بارگذاری مدارک لازم
- پرداخت هزینه صدور کد اقتصادی
- دریافت کد اقتصادی از طریق سامانه
پیگیری کد اقتصادی
در صورتی که پس از گذشت 15 روز از ثبت نام در سامانه، کد اقتصادی شما صادر نشد، می توانید از طریق سامانه پیگیری کد اقتصادی، وضعیت درخواست خود را بررسی کنید.
اهمیت کد اقتصادی
کد اقتصادی برای انجام بسیاری از امور تجاری و اقتصادی ضروری است. از جمله کاربردهای کد اقتصادی را می توان در مواردی که در زیر به آن ها می پردازیم ذکر کرد.
- صدور فاکتور رسمی
- تنظیم دفاتر قانونی
- شرکت در مناقصه ها و مزایده ها
- عقد قراردادهای تجاری
- ارائه اظهارنامه مالیاتی
- ارائه اظهارنامه ارزش افزوده
اخذ کد اقتصادی در ایران
در ایران، اخذ کد اقتصادی توسط سازمان امور مالیاتی کشور انجام می شود. برای اخذ کد اقتصادی در ایران، باید به یکی از ادارات امور مالیاتی کشور مراجعه کنید.
هزینه اخذ کد اقتصادی
هزینه های مربوط به دریافت کد اقتصادی شامل تنها درج در سامانه امور مالیاتی کشور است و برای متقاضی اخذ کد اقتصادی هزینه اضافی ندارد، در واقع هزینه اخذ کد اقتصادی در ایران رایگان است.
در انتها باید اینگونه بیان کنیم که برای اخذ کد اقتصادی که یک فرآیند ساده و سریع است و برای انجام بسیاری از امور تجاری و اقتصادی ضروری است بهتر است با کارشناسان این حوزه در ارتباط باشید لذا اگر می خواهید تخصص کافی را در این زمینه در اختیار بگیرید و پس از ارائه مدارک لازم برای اخذ کد اقتصادی اقدام کنید می توانید با شماره تماس 02633193 تماس گرفته و در مسیر اخذ کد اقتصادی گام بردارید لازم به ذکر است که بدانید با اخذ کد اقتصادی، می توانید فعالیت های تجاری خود را به صورت قانونی و با رعایت قوانین مالیاتی انجام دهید پس هرچه سریعتر برای انجام آن اقدام کنید.